Om mijn onderzoek, alle ideeën, de weg naar het uiteindelijke resultaat te ‘illustreren’ maakte ik een onderzoeksboek.

Een verzameling van schetsen, experimenten, elementen van collages, werk dat ik uiteindelijk niet zou gebruiken, foto’s van ‘work in progress’. Het resultaat van mijn eindwerk is een wetenschappelijk onderzoek, archeologie. Ik wou mijn eigen werk ook op een ‘wetenschappelijke’ manier documenteren.

Er zitten fotografische experimenten in: anthothype (een negatief afdrukken op een papier dat ingesmeerd is met rode kool, jawel), chlorofylafdruk (negatieven afdrukken op gewone bladeren van planten, interessant, maar niet geweldig gelukt). Enkel de caseïneprints zijn over gebleven.

De verschillende stappen hoe ik tot de collages op hout of de illustraties over het 3d-printen van planten kwam. Of hoe ik van inktvlekjes tot dierlijk leven kwam. De verschillende stadia van een ‘muziekdoosje‘.

De monotype experimenten, daarmee wou ik machines uit die periode maken, hebben het uiteindelijk ook niet gehaald.

Een bonte verzameling dus van prints, foto’s en originele schetsen. Een goed overzicht van alles wat ik in 1 schooljaar gemaakt had. Het ontbrak me aan tijd om er echt een lijn in te krijgen. Dacht ik. Op een brute of naïeve manier moet dat toch gelukt zijn.

Op de tentoonstelling was het boek ook in te kijken. Al op de eerste dag vroeg iemand of ze het boek kon kopen en daarna volgden er nog enkele. Typisch… dan doe je je best om wat werk deftig in te kaderen -je weet maar nooit of iemand interesse zou hebben- is het net dat boek dat de interesse wekt.

(ik ga nu toch eens proberen eens een deftige ‘drukbare’ versie van te maken voor die geïnteresseerden. Of meer… Ook geïnteresseerd? laat me dat dan weten. Misschien als ik er een aantal kan maken, dat dat de kosten wat drukt, want het zijn toch een 120 tal kleuren pagina’s. Alleen laten drukken zal best wat kosten. Ik doen dan mijn best om er in elk toch iets origineels in te steken ook. Als het haalbaar is natuurlijk)